DIBS har for nylig udgivet deres årlige rapport over dansk e-handel. Kort fortalt, så buldrer e-handlen derud af herhjemme og branchen er vækstet med 20% i forhold til sidste år, så der nu bliver omsat for 70 milliarder kroner. Et ikke uanseeligt beløb, som forventes at stige. Der er selvfølgelig en masse interessante trends og data, som er værd at kigge nærmere på. Vi har gjort forarbejdet for dig og præsenterer her de mest relevante punkter.

Rejselystne danskere

Rejser står stadig for størstedelen af omsætningen. I år er vi landet på 37 milliarder, hvilket tilsvarer 53% af den samlede omsætning.
Dette hænger selvfølgelig sammen med, at rejser generelt set har en højere pris, end hvad der ellers bliver købt over internettet. Det er de klassiske rejse-poster som charterrejser, flybilletter og hotelophold som står for langt størstedelen af omsætningen, mens fx tog og busbilletter står for en mindre grad af omsætningen, på trods af at ligeså mange handler disse som de andre poster.

Hårde pakker er et hit

Det kommer næppe som en overraskelse at de fysiske varer kommer ind på en andenplads med en omsætning på 23 milliarder kroner, svarende til 32% af den samlede omsætning.
Her er der en del der køber i udlandet, typisk grundet lavere priser eller fordi det ikke er muligt at få varen i Danmark. Elektronik, tøj og sko er hvad der oftest ryger igennem checkout, mens det stadig er begrænset med fx dagligvarer.
Dog spåes sidstnævnte stor vækst, da de store aktører inden for fødevarer er begyndt at træde ind på markedet.

Tjenester for alle

De internetbaserede tjenester er efterhånden ved at være allemandseje. Knap halvdelen af alle danskere har tidligt betalt for eller betaler nu, for tv/video-streaming såsom Netflix eller HBO Nordic.
Spotify og andre musikstreamingtjenester følger efter, dog ikke med nær så stor udbredelse endnu. Da internettet ikke kun består af streamingtjenester, handles der selvfølgelig også andre typer tjenester. Omsætningen ligger på 10 milliarder kroner, svarende til 15% af den samlede omsætning. Her er specielt spil om penge (gambling) en højdespringer, da den står for 25% af omsætningen af de 10 milliarder kroner, på trods af en knap så stor udbredelse.

Demografi

Overordnet set er der to trends at spotte når det kommer til demografien inden for e-handel.
Den yngre generation i alderen 15-24 år er generelt set dem med mindst købekraft. Dette kommer næppe som en stor overraskelse, da de fleste er studerende eller elever og dermed ikke har ret mange midler at gøre godt med.
Den anden trend, er at den ældre generation har større købekraft. De har som regel en karriere, eller børnene er flyttet hjemmefra og har dermed flere penge til sig selv. Der er ikke just noget banebrydende i de to trends, men det er alligevel interessant at se hvor pengene bliver brugt. Kvinder i alderen 66-74 år vil gerne ud og rejse, mens mænd i alderen 55-65 år bruger flest penge på elektronik.

Betalinger

Stadigt flere køb bliver foretaget via mobil eller tablet. I dag handler næsten hver anden dansker via mobil, hvilket blot understreger vigtigheden af at få optimeret sin side til mobile enheder. Hertil kommer det at kunderne foretrækker en så enkel og hurtig betalingsløsning som muligt, enten fx via mobilpay eller hvis det er muligt at gemme sine kortoplysninger, således man ikke behøves indtaste dem ved næste køb.
DIBS forudser at om få år vil det være endnu lettere at betale via mobil, da næsten alt udvikling inden for betalingsløsninger har fokus på netop mobilen.

Opsummering

I vores optik er det en fornuftig og velskrevet rapport. Datagrundlaget bygger på 5000 interviews, suppleret med DIBS eget data, hvorfor vi må antage det som værende retvisende.

Er du selv webshop-ejer eller arbejder med e-handel, så anbefaler vi at læse rapporten, da den giver god indsigt i hvad der rører sig inden for branchen. Specielt sektionerne om hvilke demografier der køber hvad er interessant læsning, der kan bruges til at skabe indsigt i hvilke kundesegmenter man bør fokusere på.
Ydermere viser rapporten også at der stadig er potentiale for at vækste i branchen, omend konkurrencen er hård. Ikke nok med at man skal konkurrere med andre danske webshops, så er der stadig rigtig mange danskere der handler i udlandet, grundet de lavere priser og/eller tilgængelighed. Her er der mulighed for potentiale, såfremt man kan finde den rigtige indgangsvinkel og få vendt tendensen.

Alt dette viser blot, at det er endnu vigtigere end før, at hele din webshop spiller, lige fra SEO og landing-page til check-out og betaling. Det nytter intet at have verdens lækreste produktkatalog, hvis man taber kunderne under checkout fordi det er for besværligt at betale.
Det er mange ting at skulle have styr på, men erfaringsmæssigt ved vi, at selv mindre justeringer (som fx ændring af farver eller flytning af elementer), kan skabe øget omsætning. Vi står gerne til rådighed med hjælp og vejledning, hvad enten du skal have finjusteret din webshop eller fordi den trænger til den helt store make-over.

Hvis vores artikel har fanget din interesse, kan vi kun anbefale at læse den fulde rapport - god læselyst.