Godt nyt for danske webshopejere. Trods nye forbrugerrettigheder føler danskerne sig fortsat tryggest hos danske netbutikker. Det viser ny undersøgelse fra e-mærket.

Nye ensartede forbrugerrettigheder skulle gøre det mere sikkert at handle i netbutikker på tværs af grænserne i EU. Men danskerne føler sig fortsat tryggest på de danske webshops. Det viser en ny undersøgelse, som A&B Analyse har foretaget på vegne af e-mærket.

En del af forklaringen er frygten for ekstra omkostninger, misbrug af persondata og sprogbarrierer.

Danskerne benytter gerne internettet til at hente viden og inspiration fra hele verden, men når det drejer sig om internethandel, så foretrækker vi danske webbutikker. I undersøgelsen svarer hele 97 procent, at de føler sig mest trygge på danske netbutikker. De nye forbrugerrettigheder ændrer ikke nævneværdigt på det.

Til spørgsmålet om, hvorvidt de nye regler betyder, at man fremover vil føle sig mere tryg ved at handle på udenlandske netbutikker, svarer kun 12 procent ja. Tallet overrasker ikke Lars Schmidt Larsen, direktør hos e-mærket.

”I takt med at nethandelsmarkedet buldrer derudaf, ser vi flere eksempler på svindel online, som f.eks. hacking, identitetstyveri eller falske netbutikker. Mange forbrugere har ganske enkelt en fornemmelse af, at de bedre kan gennemskue, hvis noget er galt på en dansksproget netbutik”, udtaler Lars Schmidt Larsen.

I følge undersøgelsen er det netop sproget, som flest af de adspurgte fremhæver, når de skal begrunde, hvorfor de foretrækker danske netbutikker.

”Hos e-mærket har vi hvert år kontakt til tusindvis af forbrugere, og når vi spørger til, hvad der betyder noget for dem, er svaret ofte det samme: At kunne løse eventuelle problemer eller få svar på spørgsmål nemt, hurtigt og direkte med netbutikken er en afgørende faktor,” fortsætter Lars Schmidt Larsen.

Sprogbarrieren er dog ikke eneste element, der mindsker trygheden. Knap en fjerdedel er usikre på eventuelle ekstraomkostninger som told, mens 23 procent ikke har tillid til behandlingen af persondata på udenlandske webshops.

Læs mere på e-maerket.dk