Nye tal fra Dansk e-handelsanalyse viser, at e-handelen forventes at stige minimum 10 mia. i 2014

Danskerne har for alvor taget internethandel til sig, og halvårsrapporten fra Dansk e-handelsanalyse estimerer, at danske kunder vil handle for mere end 72 mia. kr. på internettet i 2014. Det vil blive en stigning på 15 procent i forhold til 2013 - og en fordobling af dansk e-handel siden 2009. I første halvår 2014 har danske kunder handlet for 36 mia. på internettet.

- Det er imponerende, at væksten fortsætter med uformindsket kraft. Ingen andre salgskanaler kan vise tocifrede vækstrater år efter år, og det understreger forbrugernes klare valg af nettet som fremtidens handelsplads. Vi har mere end fordoblet omsætningen siden 2009, udtaler kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Godt halvdelen af forbrugerne på nettet handlede i gennemsnit mindst 15 gange på nettet i årets første seks måneder. Der er blevet flere "storshoppere", mens andelen af dem, der kun handler én gang om måneden, falder. I den anden ende af skalaen er det knapt en femtedel af forbrugerne, som handlede mindst fem gange om måneden, eller over 30 gange i første halvår, siger Henrik Theil.

Halvårsrapporten fra Dansk e-handelsanalyse viser, at tøj, sko og smykker er de bedst sælgende varer på nettet i første halvår af 2014. Næsten hvert femte (18 pct.) køb på nettet var således inden for den kategori - skarpt fulgt af film, musik, bøger, spil og legetøj (15 pct.), rejser og kulturoplevelser (14 pct.) og IT, tele og foto (14 pct.).

Mobil og tablets vinder frem. Tablets har etableret et markant forspring i børnefamilier. Her foretages hver 4. søgning via tablet, og hvert 5. køb sker via tablet. De unge bruger mobiltelefonen mere end andre, og de ældste foretrækker – stadig - pc’en, som fortsat dominerer for alle aldersgrupper, når selve købet skal gennemføres.

- Generelt vinder tablets hurtigst frem. Der er et ganske lille spænd mellem søgning og køb, så har man først taget tabletten i hånden for at finde en vare, så er der stor sandsynlighed for, at det også ender med køb. Der er noget længere mellem søgning og køb på mobilen, men den har indtaget en væsentlig rolle som søgeredskab for alle under 50 år, konkluderer kommunikationschef Henrik Theil.

Dansk e-handelsanalyse udsendes af FDIH i samarbejde med Post Danmark og analysebureauet Wilke.

TRIC Solutions er et af Danmarks mest erfarende Magento-bureauer og leverer nogle af markedets bedste løsninger til nye eller eksisterende webshops. Vi kan hjælpe dig med et godt grundlag for øget fremtidig vækst.

Kilde: fdih.dk.

Læs hele pressemeddelelsen her.