Medgivet - det er en gammel kliché - men det gør den ikke mindre sand: Billeder siger mere end tusind ord. Derfor er det vigtigt, at du har fokus på optimale fotos på din webshop.

Om det er et produktfoto, medarbejderfoto eller måske et temafoto fra virksomheden er underordnet. Brug lækre fotos, der præsenterer, det du vil sælge, på en ekstraordinær måde.

Når du har motivet på plads, skal billedet optages i god kvalitet og optimeres til webbrug. Vi guider...

På din webshop anvender du helt sikkert mange billeder - både i form af produktfotos og forskellige tema- og generelle billeder. Vi vil her give dig lidt tips og gode ideer til optimering af billeder til brug på webshop og hjemmeside.

Tænk på billedkvaliteten

Inden du går i gang med at optimere billeder til din webshop, bør du overveje, om dit billedmateriale er godt nok. Det er vigtigt at understrege, at kvalitetsbilleder er absolut nødvendige, hvis du vil præsentere dine produkter og forretningen troværdigt og optimalt. Spring ikke over på dette væsentlige punkt, for på webshoppen har du i udgangspunktet kun gode fotos og perfekte salgstekster til at præsentere dit sortiment for kunderne.

Desværre ser man alt for ofte ringe produktfotos. Billederne signalerer, at de er optaget i en fart eller måske af en bekendt, der lige har fået ny mobiltelefon med "sådan et godt kamera”. Hvis vedkommende er dygtig fotograf, har et godt kamera, nødvendigt lys, erfaring med produktfoto osv., så er det jo en glimrende idé at benytte sig af en vennetjeneste. Men lav en lille test og kig på billedkvaliteten. Præsenterer billederne dine produkter på bedste vis? Er kvaliteten ikke i orden, så overvej eksempelvis, om gode leverandørfotos er en mulighed, om dit fotosetup kan forbedres, eller om det måske er bedre at betale en professionel fotograf, der har erfaring med produktfotografering. Husk, at billederne er dit udstillingsvindue.

Nedenfor ser du to virkelige eksempler på produktfoto fra vinshops. De er ikke rediget til denne artikel.
Hvilket foto præsenterer og sælger vinen bedst?

        Godt produktfoto af Piccini Memoro

 

Optimal billedstørrelse

Når du har gode produktfotos på hånden, er det meget vigtigt, at de ikke lægges på webshoppen i for stor størrelse. Vi ser meget ofte, at fotos uploades i alt for stor størrelse - både i pixels og kb. Det er medvirkende til, at webshoppen vil opleves som langsom, idet de tunge billeder jo skal downloades, når kunden henter din produktside. Sidder kunden på en langsom internetforbindelse eller måske en dårlig mobilforbindelse, så vil vedkommende sikkert forlade siden, inden den bliver loadet færdig. Er der flere billeder pr. produkt og tunge grafiske elementer på siden, så eskalerer problemet blot.

Produktfotos bør ikke være større end 1000 pixels - eller gerne blot 800 pixels på det største led. Det giver mulighed for at zoome ind på billedet (hvis du har zoomfunktion på siden) samtidig med, at filstørrelsen ikke bliver for stor.

Når du har færdigredigeret dit foto og er klar til at gemme, skal du tænke på filformatet.

Filformater til billeder

GIF (Graphics Interchange Format) er det mest almindelige filformat til visning af grafik og billeder med indekserede farver på internettet. GIF er et komprimeret format, som er udviklet til at minimere filstørrelsen, og GIF-formatet bevarer gennemsigtighed i billeder med indekserede farver.

JPEG-formatet (Joint Photographic Experts Group) eller JPG bruges normalt til at vise fotografier og andre halvtonebilleder. JPEG-formatet understøtter ikke gennemsigtighed. I modsætning til GIF-formatet bevarer JPEG alle farveoplysninger i et RGB-billede, men filstørrelsen komprimeres ved selektivt at slette nogle data. Et JPEG-billede dekomprimeres automatisk, når det åbnes. Større komprimering giver dårligere billedkvalitet, og mindre komprimering giver bedre billedkvalitet.

PNG-formatet (Portable Network Graphics) anvendes til komprimering af billeder uden tab og til visning af billeder på internettet. PNG understøtter RGB-billeder, billeder med indekserede farver, gråtonebilleder og bitmapbilleder uden alfakanaler. PNG bevarer gennemsigtighed i gråtone- og RGB-billeder.

Hvilke filformater skal du så bruge?
Brug gerne GIF-formatet til logoer og grafik, anvend JPG til fotos og PNG-formatet til fritlagte billeder, billeder med gennemsigtighed eller ikoner.

Når du har redigeret billedet fx i Photoshop og er klar til at gemme det til web, så er du allerede godt på vej til et komprimeret foto. Men der er mere at gøre i forbindelse med navngivning af billedet.

Navngivning af billeder

Når du navngiver dine billeder, så tænk over, at filnavnet skal indeholdet noget sigende om, hvad billedet forestiller - måske et produktnavn med kort beskrivelse. Ofte fristes man til at bevare filnavnet fra kameraet eller et navngive med et varenummer eller lignende, det er jo nemt, men 1234567.png siger ikke andre noget om billedet, og det vil med garanti ikke give dig nogen form for søgeværdi i Googles billedsøgning. Mange benytter Googles billedsøgning, men Google og andre søgemaskiner kan ikke se, hvad billedet forestiller. Søgemaskinerne kigger blandt andet på filnavnet.

Ovenstående vinfotos var navngivet henholdsvis 8002793005370.jpg og piccini-memoro-rosso.jpg. Der er ikke megen tvivl om, hvilket filnavn, der giver størst søgemæssig værdi.

Brug ikke specialtegn og mellemrum, når du navngiver dine filer. I stedet for mellemrum er det bedst at bruge bindestreg - og undlad _ (underscore). Tegn som æ, ø og å er heller ikke nogen god idé. Erstat de danske bogstaver med ae, oe og aa. Udelader du at bruge specialtegn, er du sikker på, at dine billeder kan læses af alle browsere og enheder.

Komprimering af billeder

Når du har skabt et rigtig godt produktfoto med sigende filnavn og gemt det til web, er der en sidste ting at gøre: nemlig at få det komprimeret yderligere, så det fylder absolut mindst muligt uden at miste visuel kvalitet. Til denne brug findes der et hav af programmer og webbaserede services. Nedenfor har vi listet nogle få, som vi selv anvender og ved fungerer godt. Lad et af disse programmer eller services behandle dit produktfoto, så du slutter med et helt perfekt foto, der fylder mindst muligt.

Gratis til MAC
ImageOptim.com (TRIC anbefaler)
jpegmini.com

Gratis til Windows
http://nikkhokkho.sourceforge.net/static.php?page=FileOptimizer

Gratis webbaserede
https://tinypng.com/ (rigtig god, men kun PNG-format)
https://kraken.io/web-interface
https://compressor.io/

Upload af billeder til Magento

Nu er du så klar til at uploade dit perfekte produktfoto Magento, og i menuen Billeder er det vigtigt at lægge mærke til punktet “Etiket” (eller “Label”, hvis du har en engelsksproget Magento). Her kan du skrive en alternativ tekst til billedet (ALT-tekst). Den alternative tekst anvendes i forskellige sammenhænge. Den giver søgemaskinerne yderligere information om dit produktfoto, og giver SEO-mæssig værdi. Afhængig af template kan den alternative tekst benyttes som billedtekst, og teksten anvendes eksempelvis også, hvis handicappede benytter programmer til oplæsning af sidens indhold. Etiketteksten på billeder er derfor et vigtigt element.

Rigtig god fornøjelse med at optimere dine produktfotos.