Black Friday nærmer sig med hastige skridt, og det er vores erfaring at Black Friday (og Cyber Monday) kickstarter julehandlen. Sagt på en anden måde: hvis ikke man er forberedt på Black Friday, kan starten af julehandlen været gået éns næse forbi.

Derfor opfordrer vi til at være ude i god tid med forberedelsen af din Magento-shop til Black Friday, og vi har 5 helt konkrete forslag til hvordan.

1. Gør det tydeligt at I holder Black Friday på shoppen

Besøgende på din shop må ikke være i tvivl om at I holder Black Friday. Hvis det ikke er synligt nok, kan man let overse gode tilbud, og/eller hoppe over til konkurrenterne.

Vi har set nogle rigtig gode eksempler på shops, der gør det meget tydeligt at de holder Black Friday, således kunderne hurtigt bekræftes I at der er gode tilbud at finde.

Forslag til hvordan:

  • Lav grafik i form af f.eks. kampagnebannere - særligt på forsiden
  • Lav en besked i toppen af alle sider
  • Lav en Black Friday-udgave af jeres logo
  • Lav designtilpasninger på shoppen, ved f.eks. at brug sorte/mørke farver på elementer eller som baggrund på shoppen

2. Fremhæv dine tilbudsvarer

Dine besøgende har sikkert nogle helt konkrete produkter, de har ventet med at købe til Black Friday, og derfor leder efter på din shop. Men vi ser også at kunder udnytter muligheden til at browse og købe andre varer for at kunne spare på julegavebudgettet eller det daglige indkøb.

Derfor er det vigtigt at I kan lede dem hen til de konkrete tilbud I kører på Black Friday, og at kunden kan finde disse uden at skulle kigge alle kategorier igennem.

Forslag til hvordan:

  • Lav en konkret kategori/landingpage til dine Black Friday-tilbud samlet
  • Vis Black Friday-badges på produkter der er på tilbud ifm. Black Friday
  • Gør det muligt at filtrere på Black Friday-tilbud på kategorier/søgninger

3. Forbered og test dine prisregler

Vi ser flere der styrer deres Black Friday-tilbud via prisregler i Magento. Men opsætning af prisregler kan kræve at man holder tungen lige i munden, såfremt man har komplekse betingelser og/eller kører mange forskellige prisregler samtidigt.

Vi har set dårlige eksempler på at prisreglerne er opsat i sidste øjeblik, og ikke testet godt nok. Det har betydet at en stor del produkter er blevet ramt af flere prisregler samtidigt - således kunderne fik dobbelt-rabat på en lang række produkter. Dejligt for dine kunder, men hårdt for bundlinjen i sidste ende.

Vi opfordrer derfor til at man kortlægger, udarbejder og tester prisreglerne i god tid.

4. Forbered jer på at shoppen skal kunne klare presset

Black Friday er typisk en af de hårdeste dag på året for de fleste webshops. Derfor er det altafgørende, at din shop kan klare presset fra en forhåbentlig stor portion købestærke besøgende.

Vi har set eksempler på shops der har gået ned midt under Black Friday pga. for stort et pres fra antal besøgende. Og på særligt denne dag kan blot få minutters nedetid betyde tabt omsætning.

Derfor opfordrer vi til at man gør sig tanker om hvor stort et pres man forventer der vil blive på shoppen. Forventer man en høj belastning, bør man overveje at forberede sig bedst muligt på dette.

Forslag til hvordan:

  • Overvej om shoppen skal gøre brug af et kø-system, der kun lukker en portion af de besøgende ind ad gangen, så shoppen kan følge med presset
  • Kig ind i hvordan shoppen performer i dag, og om der er steder der kan optimeres
  • Kør stress-tests af shoppen, for at se hvordan den klarer sig under pres

5. Opsaml et kundegrundlag til næste års Black Friday

Når der forhåbentligt kommer en stor portion besøgende på shoppen Black Friday, kan man lige så godt gribe chancen til at opsamle potentielle kunder til samme dag næste år. På den måde kan man på forhånd opbygge et kundegrundlag på forhånd, og skabe hype omkring hvad der kommer næste år. Yderligere kan det give jer en indikation af hvor mange kunder der har intention om at komme igen næste år, og derfor måske en forventning om hvilket pres shoppen skal kunne håndtere (se pkt. 4).

Forslag til hvordan:

  • Lav mulighed for at tilmelde sig et særligt Black Friday/VIP-nyhedsbrev
  • Lav en Facebook-begivenhed som kunderne kan deltage i

Vi håber I får en fremragende Black Friday!