PostNord udgav for nyligt deres årlige rapport om e-handel i norden. Vi har læst rapporten for dig og giver her en status for e-handlen i Danmark anno 2018.

Dansk e-handel 2018

At Danmark er en veludviklet e-handels nation kommer næppe bag på de fleste. Med en handelsorienteret økonomi der har kastet finanskrisen af sig og en veludviklet infrastruktur, er det derfor oplagt at foretage køb over internettet. Rapporten er bygget på baggrund af svarene fra  ca. 21.000 adspurgte i Danmark. Derudover medregner PostNord ikke rejser, koncertbilletter og hotelophold, som typisk ellers medregnes i sådanne rapporter. Ifølge PostNords undersøgelse, så handler 61% af de adspurgte i Danmark over nettet hver måned. Dette ligger på niveau med de andre lande i undersøgelsen (Sverige, Norge og Finland), dog med undtagelse af Finland der ligger markant under. 

Selvom rejser og deslige ikke er medregnet i undersøgelsen, handler vi i gennemsnit for 1704 kr. hver måned. Et anseeligt beløb, som næppe bliver mindre. Tidligere har nordmændene indtaget førstepladsen, men vi har nu overhalet dem, som den nation i norden der bruger flest penge i gennemsnit. 

Tøj og sko batter - det samme gør varer fra Kina

Kigger vi på hvad der bliver solgt mest af, så er det som vi kender det. Tøj og sko er den klare vinder, efterfulgt af forbruger-elektronik, medie-produkter og skønhedsprodukter.
Hvad mere interessant er, er at en stor del af salget kommer fra udlandet. Her kommer Kina ind på 2. plads som det mest populære land at handle fra, når det kommer til udenlandshandel. Dette hænger unægteligt sammen med at sider såsom Wish og AliExpress er gået hen og blevet utroligt populære, grundet deres lave priser og at der oftest er fri fragt på ens køb. Dog er købssummen lavere, end hvis man sammenligner med varer købt i Europa, hvorfor det populariten kan tilskrives den store volumen af ordrer. 

Convenience is king

Hvis vi ser på hvorfor danskerne handler på nettet, svarer næsten halvdelen, at de handler når det passer dem. Der har tidligere år været et stort fokus på prisen, men kun 15% svarer at prisen er den største fordel ved at handle på nettet. 32% handler med mobilen hver måned.
Dette stemmer meget godt overens med de tendenser vi er begyndt at se, nemlig at det er den samlede brugeroplevelse der er i fokus. Det skal være nemt at handle, ligegyldigt hvilken type enhed man shopper fra. Med andre ord, convenience er vejen frem. 

Rødglødende Dankort

Igen i år kan vi se at betaling med kort er danskernes foretrukne betalingsmetode. Faktisk foretrækker 75% at betale med kort, hvilket adskiller sig markant fra vores nordiske naboer. Udover at vi er glade for at svinge Dankortet, så har vi også taget MobilePay til os, som 16% foretrækker at bruge. De resterende 9% er fordelt ud på øvrige betalingsmetoder, såsom PayPal, faktura, bankoverførsel og lignende. 

Hvornår kommer min pakke?

Når det kommer til levering, er os danskere ret krævende. Vi ønsker i høj grad selv at kunne styre hvordan og hvorledes vi får leveret vores pakke, samt at den bliver leveret hurtigt. Det gælder lige fra valg af leverandør til leveringsmetode, hvilket betyder at man som webshopejer skal være fleksibel iht. hvilke fragtmetoder man tilbyder.
Vigtigst af alt, er dog at der er klar og tydelig information omkring hvordan pakken bliver leveret, hvornår det sker og at der er styr på returproceduren, såfremt man fortryder sit køb. 4 ud af 5 af kunder forventer at der er gratis returnering. De færreste tænker over det, men hvordan returneringsprocessen håndteres har stor betydning for den samlede købsoplevelse. 

Dette var første del i vores serie omkring nordens e-handel anno 2018. Der kommer tilsvarende artikler omkring Sverige, Norge og Finland.